Friday 4 May 2012

Student's Life 5


Mata bertentang mata. Adegan jeling-menjeling sedang berlangsung. Tapi lain macam je aksi jeling-menjeling ni. Ya la. Pandangan penuh berapi dilontarkan. Bukan manja ala-ala couple. Hei! Couple itu haram. No couple ok. Mata si Ailee bertentang mata si tiang lampu. Tajam sampai menusuk kalbu. Pergh! Apesal diorang jeling-jeling?

“Orait! Cikgu nak kamu berkenalan antara satu sama lain. Camkan ahli kumpulan masing-masing. Lepas dah berkenalan lantik ketua dan penolong kumpulan. Semua  aktiviti yang akan dilakukan nanti perlu dilaksanakan secara berkumpulan.” Sayup-sayup saja kedengaran suara Cikgu Leeda memberi arahan melalui mikrofon. Perhatian lebih terarah pada aksi jeling-menjeling. Kenapa pulak diorang berdua ni? Sudah-sudah la tu. Kang asyik menjeling terus juling. Jatuh saham.

Nak tau kenapa dengan diorang? Naaa... diorang kena stay satu group. Habislah. Dah la tak berlaga angin. Dah termasuk pulak group yang sama. Memang berjodoh! Ha ha ha... Dalam group tu ada sepuluh orang. Masing-masing lima lelaki dan lima perempuan. Salah seorang daripada pelajar lelaki mula bersuara. Memiliki rambut yang beralun. Berbadan tegap. Kulit sawo matang dan agak tinggi juga. Dah nampak sikap kepimpinan. Berani bercakap pulak tu. “Ok, guys! Tak payah nak bersaya-saya la. Pelik pulak. Aku Syed Fakrul Zafran. Panggil je Fakrul. Sekarang ni kita kenal-kenal dulu eh.” Ujar pelajar yang berbaju melayu turquoise itu.

Seorang demi seorang mula memperkenalkan diri sehingga tiba giliran si tiang lampu. “Aku Airish Juliana Dato’ Helmi. Just call me Airish.” Ailee mencebik. Dia tahu Airish sengaja menekankan gelaran Dato’ pada pangkal nama ayahnya. Dia menarik muka bosan. “Girl, kau pulak.” Fakrul menegur Ailee. “Aku Aleeya Maisara tapi just call Ailee.” Terus dia senyum nipis kepada kawan-kawan sekumpulannya. Bila bertemu pandang dengan Airish, mati terus senyumannya. Jelingan maut diberikan. Airish tersenyum sinis. Nama bapak dia tak cakap pun. Entah-entah kerja biasa je. Malu la tu. Ada hati nak lawan aku. Anak Dato’ Helmi ni! 

“Ada sape nak volunteer jadi leader group ni tak?” Fakrul bertanya. Seorang demi seorang ahli kumpulannya diperhati. “Chopp!” seorang ahli kumpulan yang lelaki mengangkat tangan. “Kau nak jadi leader ke Fahmi?” Fakrul bertanya. “Tak. Aku nak cadang supaya kau yang jadi leader. Guys, setuju tak?” Fahmi memohon persetujuan ramai. Tapi si Fakrul ni cool je. Dah pernah jadi leader la tu. “Setuju!” Serentak kata setuju dicapai. “Kau ok tak? Kitorang nak kau jadi leader. Ada gaya dah.” Ujar Azwa, si cantik manis. Mancung giler hidung dia. Berkulit cerah. “Kalau korang dah lantik aku, aku terima je.” Senyuman versi pencairan hati dilayangkan.

“Leader dah ada. So, assistant aku? Anyone volunteer? Or nak lantik?” Satu demi satu wajah pelajar perempuan diperhatikan. Nak cari muka yamg ada ciri kepimpinan kut. Bukan senang nak memimpin. “Aku! Aku nak jadi assistant kau. Sape tak mau jadi assistant budak handsome.” Ternganga mulut Ailee melihat perilaku Airish. Mana taknya, tersengih-sengih kat si Fakrul. Huh! Keluar dah tocang gedik dia tu. Aku yang perempuan ni pun malu tengok perangai tiang lampu ni. Fakrul pulak dah usha pelik. Sebab kegedikan dia yang melampau.

“Kita lantik by undi majoriti.” Eyaz bersuara. Spontan Airish menoleh menatap wajah orang di sebelahnya. Ketegangan mula kelihatan pada seraut wajah Airish. Ternyata tanggapan Ailee terhadap gadis itu sama sekali salah. Dia fikir yang gadis itu pendiam. Tidak berani bersuara. Ternyata dia cukup berani menentang Airish. Dah la duduk bersebelahan saja. Ailee tersenyum. Ada gang. “Kau nak cadang sape?” Ujar Danish, satu-satunya ahli group yang memakai spect. “Ailee.” Ringkas lagi padat jawapan yang diberi oleh Eyaz. Senyuman yang manis bertukar tawar lagi hambar setelah kehilangan serinya. Menelan air liur terasa seperti menelan kertas pasir gamaknya. Bertambah la dendam si tiang lampu pada Ailee.

“Ok. Kita calonkan dua orang dah la. Airish dan Ailee.” Bicara leader kumpulan, Fakrul. Serentak ahli kumpulan mengangguk setuju. Sayang seribu kali sayang, ada jugak manusia yang protes dalam diam. Airish. Musuh wannabe jadi pesaing dalam misi meraih takhta sebagai assistant leader group orientasi diorang. Setelah ditolak dan dibahagi, maka keputusan dicapai apabila vote untuk memilih Ailee menjadi assistant Fakrul melebihi vote untuk memilih Airish. Atau lebih tepat lagi, mana ada ahli kumpulan pun yang vote Airish. Nasib baiklah. Kalau tak, entah Fakrul atau Airish yang berkuasa.

Airish terus-terusan menarik muka cekang. Nak senyum? Memang haram la. Selesai saja aktiviti pada malam itu, terus Airish blah macam tu je. Tak hirau dah dekat ahli kumpulan yang lain. Menonong je dia menuju ke arah konco-konconya. “Nasib baik minah tu tak jadi assistant aku. Kalau tak, mau haru biru group ni. Aku pun mesti serabut la. Ada ke patut nak jadi assistant sebab aku ni handsome? Aku tau la aku ni kacak bergaya lagi menawan, tapi jangan la cakap depan korang semua. Segan la aku.” Ailee terus meledakkan tawanya apabila menangkap butir bicara Fakrul dengan Mucap dan Kucan, dua lagi ahli kumpulannya. Serentak mereka bertiga memalingkan kepala untuk meninjau siapakah gerangan yang meladakkan tawa itu. Nah! Merah padam muka si Fakrul. Dalam aktiviti group bukan main cool lagi.

“Oi cik abang. Nak perasan pun jangan la sampai overload. Kang tak tertanggung pulak. Hui, perasan diri tu jadi teruna idaman Malaya eh?” Adusss. Muka Fakrul dah macam ditambah pewarna la. Sekali kena tempelak dengan Ailee, memang kaw. Tapi masih lagi sempat melayangkan segaris senyuman. Menutup kekalutan di dalam hati la tu. Kan dah kantoi. Suka perasan. Kucan dan Mucap pulak dah join si Ailee gelakkan Fakrul. Penumbuk dilabuhkan di bahu kedua-dua orang sahabatnya itu. “Adoi!” Serentak Mucap dan Kucan terjerit. “Bukan nak cover aku. Tolong gelakkan lagi ada. Walawey, malu kot. Selamba anak panda je dia kutuk aku. Dah la depan-depan.” Fakrul meneruskan perbualan dengan dua sahabat yang baru dikenali sejak menjejakkan kaki ke sekolah itu.

“Habis la kau. Dapat assistant yang macam tu. Mau hari-hari kena tempelak.” Semakin giat pulak Kucan mengusik. Mucap pulak semakin kuat ketawa. Sampai menekan perut. “Tapi aku lagi rela dia jadi assistant aku dari Airish. Dah la perasan. Sombong pulak tu. Kalau la korang vote dia tadi, memang berjanggut la aku. Kena queen control.” Meletus tawa tiga sahabat mendengar kata-kata Fakrul.

No comments: